Wojskowy Obóz Szybowcowy w Ustjanowej

16 sierpnia, 2024 Bieszczadzkie opowieści

We wrześniu 1931 roku do Ustjanowej przyjechali członkowie Dęblińskiej Samodzielnej Sekcji Szybowcowej Lubelskiego Klubu Lotniczego. Podczas tego pierwszego wyjazdu wykonano 316 lotów trwających łącznie 18 godzin. W związku z pozytywnymi rezultatami zdecydowano o utworzeniu stałego ośrodka. Wojskowy Obóz Szybowcowy w Ustjanowej formalnie rozpoczął działalność w 1932 roku. W tym czasie uruchomiono stację meteorologiczną oraz ustawiono brezentowy hangar, który mógł pomieścić dwanaście szybowców. Stopniowo rozwijano infrastrukturę obozu szybowcowego. W 1933 roku ustawiono dwa kolejne hangary, uruchomiono pierwsze warsztaty i zaczęto korzystać z agregatów prądotwórczych.

Wojskowy Obóz Szybowcowy w Ustjanowej

Od 1935 roku kandydaci do Szkoły Podchorążych Lotnictwa w Dęblinie oraz Szkół Pilotów Przysposobienia Wojskowego zobowiązani byli do przejścia podstawowego szkolenia szybowcowego. Znacznie przyspieszyło to rozwój WOS Ustjanowa. Wstępne szkolenie prowadzono m.in. w pobliżu stacji kolejowej Ustjanowa-Szybowisko. Znajdowały się tam specjalne stojaki, na których w szybowcach typu „Wrona” przyszli asowie przestworzy ćwiczyli utrzymywanie równowagi.

Tzw. skoki i pierwsze krótkie loty ćwiczono na zboczach Gromadzynia. Bardziej zaawansowani szybownicy startowali z połowy stoku Żukowa. Start ze szczytu był możliwy dla najbardziej doświadczonych pilotów. Startowano również ze zboczy Małego Króla zwanego wówczas Korolikiem. Szybowce lądowały zarówno po północnej, jak i południowej stronie Żukowa. Część ośrodka stanowiło również urządzone w Ustjanowej lotnisko dla samolotów. W 1935 roku na zboczach Żukowa zamontowano wyciągarkę linową dla szybowców. W tymże roku w Ustjanowej zostały zorganizowane III Krajowe Zawody Szybowcowe, a rok później odbyła się tutaj ich kolejna edycja.

Sukcesy polskich szybowników

W szczycie rozwoju, szkolenie szybowcowe w Ustjanowej kończyło po kilkaset osób miesięcznie. Szybownictwo stało się w tym czasie polską specjalnością. Z jednej strony był to nowoczesny sport, z drugiej ułatwiało i znacznie skracało szkolenie późniejszych pilotów samolotowych. Wielu z wychowanków Ustjanowej służyło później w lotnictwie w okresie II wojny światowej. Sukcesy polskich szybowników odbijały się echem daleko poza granicami naszego kraju. O zawodach w Ustjanowej pisała prasa europejska. Na bieszczadzkich szybowiskach szkolili się również Estończycy, Finowie, Węgrzy i Rumuni.

Państwowa Szkoła Szybowcowa w Ustjanowej w czasie II wojny światowej

W 1939 roku Państwowa Szkoła Szybowcowa w Ustjanowej została sklasyfikowana na trzeciej lokacie w kraju. Od dwóch lat posiadała własną elektrownię. W momencie wybuchu II wojny światowej zaplecze ośrodka tworzyło pięć hangarów u podnóża Żukowa i szósty wybudowany na Holicy. Przed wybuchem wojny WOS znajdować się mogła nawet połowa wszystkich polskich szybowców, czyli około 600 maszyn. W 1939 roku Niemcy wywieźli wszystkie prototypy i najnowocześniejsze modele. Reszta szybowców została zniszczona. Podobnej grabieży okupanci dokonali w Bezmiechowej.

Kilka lat po powrocie Ustrzyk Dolnych do Polski podjęto starania na rzecz odtworzenia ustjanowskiego ośrodka. W 1958 rok Aeroklub Podkarpacki zorganizował w Ustjanowej obóz szybowcowy. Lokalne władze były bardzo przychylnie nastawione do idei reaktywacji ośrodka szybowcowego. Powołany został nawet Społeczny Komitet Odbudowy Szybowiska w Ustjanowej. Wsparcia udzieliła również Dyrekcja Kopalnictwa Naftowego w Ustrzykach Dolnych. Jednak bliskość granicy z ZSRR i brak środków finansowych do stworzenia od podstaw zaplecza szybko położyły kres tej inicjatywie. Początek lat 80. XX wieku przyniósł ostatnie, również nieudane, próby odbudowy szybowiska na Żukowie.

Zainteresowanych historią szybownictwa w naszym regionie zachęcamy do spaceru na grzbiet Żukowa z parkingu przy drodze do miejscowości Łobozew. Z inicjatywy Stowarzyszenia USTYAN ustawiono tam 10 tablic informacyjnych w ramach ścieżki edukacyjnej „Na skrzydłach historii”.

 

Ilustracje

  • Jedno z najbardziej znanych zdjęć z zawodów szybowniczych w Ustjanowej [Narodowe Archiwum Cyfrowe]
  • Zawody Szybowcowe w Ustjanowej w 1936 roku [Narodowe Archiwum Cyfrowe]
  • Start szybowca typu SG-3 bis podczas zawodów w 1936 roku [Narodowe Archiwum Cyfrowe]
  • Fotorelacja z zawodów w 1935 roku [Zbiory Biblioteki Narodowej; polona.pl]
  • Okładka czasopisma „Skrzydlata Polska” z relacją zawodów z 1935 roku [Zbiory Biblioteki Narodowej; polona.pl]
  • Michał Blaicher w 1920 – jeden z komendantów WOS Ustjanowa [fot. Wikipedia]
  • Mjr pil. Edward Peterek – ostatni komendant WOS Ustjanowa [Narodowe Archiwum Cyfrowe]
  • Wywiad z Edwardem Peterkiem z 1936 roku [Zbiory Biblioteki Narodowej; polona.pl]
  • Ilustracja z programu zawodów szybowcowych z 1935 r. [Zbiory Biblioteki Narodowej; polona.pl]
  • Szybowiec po starce [Narodowe Archiwum Cyfrowe]
  • Widok z Żukowa w 1935 roku [Zbiory Biblioteki Narodowej; polona.pl]
  • Zawody Szybowcowe – nagłówek artykułu ze Skrzydlatej Polski [Zbiory Biblioteki Narodowej; polona.pl]
  • Zawody Szybowcowe w Ustjanowej [Narodowe Archiwum Cyfrowe]
  • Zawody Szybowcowe w Ustjanowej [Narodowe Archiwum Cyfrowe]
  • Pomnik Lotników z 1969 roku, poświęcony wychowankom ustjanowskiej szkoły szybowcowej [fot. Ł. Bajda]
  • Pomnik Lotników z 1969 roku, poświęcony wychowankom ustjanowskiej szkoły szybowcowej [fot. Ł. Bajda]
  • Znicz przy pomniku w Ustjanowej [fot. Ł. Bajda]